Vi hentes og bringes til jobben hver morgen i en av våre
mange Land-Cruiserne. De finnes i hopetall i denne byen. Vi i denne sammenheng er
5 expater som bor sammen på KN’s gjestehus i Juba. Wilfred fra Uganda, Dave fra
UK, Paulos fra Etiopia og Bent og Magne fra Norge. På en utrolig humpete vei ut
av området skal vi krysse Airport Road – en svært trafikkert firefeltsvei. Det er mye som er
farlig i denne byen og som du kan dø av, men å krysse Airport Road er helt
klart på toppen av min risikoliste. Normalt har man jo stor fordel med en
kraftig SUV, men her har jo de fleste den samme bilen. I tillegg til bilene er
det er en skog av små motorsykler (Boda-Boda taxier) på alle sider av bilene
som gjør halsbrekkende manøvrer for å komme fortest mulig fram. Det er
selvfølgelig noen fotgjengere også, men de kan vi faktisk glemme i Afrika. (og
et par andre steder også!) De må klare seg selv som best de kan og for all del
ikke være til hinder for oss og bilene våre. Hver morgen måtte vi bakse oss
over dette livsfarlige krysset helt til det en dag kom trafikklys! Ganske fancy
også med nedtelling i sekunder og drevet av solcellepanel på toppen, som dere
kanskje kan se av bildet. Problemet var bare at alle kjøreretninger var styrt
av piler – dvs vi hadde grønn pil rett frem og de som skulle svinge foran oss
hadde også grønn pil. Vi har tre forskjellige sjåfører og de angrep lyskrysset
på tre forskjellige måter. Chris ga blaffen i hele lyssirkuset. Her må
alle stå på egne krav, lyset var for puslinger og han tråklet seg i vei nesten
som før. Det skal sies at de fleste fulgte hans eksempel! Louis (min gamle
sjåfør fra Khartoum) hadde en viss erfaring med trafikklys og kjørte på grønn
pil som riktig var. Men da kom det en skog av motorsykler som ville krysse
foran oss (de hadde også grønn pil) og det ble svært mye tuting og hoiing.
Charles, som kjører vår nyeste Prado V8’r og er sjåfør for direktøren, hadde
valgt den beste løsningen. Han kjørte riktignok på rødt, men de til venstre for
oss hadde grønn pil for å svinge. Det er aldri noen overraskelse i Afrika at det er
flere biler i bredden enn veien er beregnet for. Noen må vike og det er her du
må vise at du duger som sjåfør. «Keep moving», «be strong» er mantraen i dette trafikkbildet.
Today at about 10.20 a fix wing aircraft crashed in Mabior, Jonglei State, approximately 300 meters before the airstrip. The plane is a Commercial Cargo flight, it belongs to GLOBAL AIRLIFT, being chartered by Norwegian Church Aid. It broke into 3 pieces and the first 2 ones are still burning. Three persons were on board, 2 of them died (it seems the PIC and FO), 1 survived.
Vi sitter litt musestille denne weekenden. På mandag er det
et år siden opptøyene brøt ut i Juba og selv om vi ikke venter uroligheter er
det ingen grunn til å oppsøke steder hvor folk samles. Nuerne hevder det var
over 20.000 nuere som ble slaktet ned i Juba. Uansett tall, var det noen ganske
forferdelige uker. Hvis du lurer på hvorfor dinkaer og nuere ikke er
perlevenner kan det gamle nuersagnet gi deg et bilde: Nueren og dinkaen var
begge sønner av Gud. Gud lovte sin dinkasønn en eldre ku, mens nuersønnen
skulle få en ung kalv. Men i nattens mørke snek dinkaen seg frem til Gud,
imiterte stemmen til sin nuerbror og stjal kalven. Da Gud fant ut at han var
blitt lurt, ble han sint og beordret nuerne til å hevne ugjerningen ved å
angripe dinkaene og stjele kveget deres til tidenes slutt. Som dere sikkert har
fått med dere lytter folk til sin Gud i dette landet!
FLYKRASJ
The following is an excerpt from a UNDSS
SIOC message issued at 12:44 today.Today at about 10.20 a fix wing aircraft crashed in Mabior, Jonglei State, approximately 300 meters before the airstrip. The plane is a Commercial Cargo flight, it belongs to GLOBAL AIRLIFT, being chartered by Norwegian Church Aid. It broke into 3 pieces and the first 2 ones are still burning. Three persons were on board, 2 of them died (it seems the PIC and FO), 1 survived.
Det er ikke bare ufremkommelige veier eller mangelen på
sikre korridorer som hindrer hjelpearbeidet. Vi chartret et fly for å bringe
inn såkalte NFI’s (non food items). Litt over 1000 pakker med hygieneartikler
som ikke kom helt fram til mottakerne som dere kan skjønne. Heldigvis var det
ingen mennesker på bakken som omkom. Første spørsmål var om flyet var skutt
ned, men ingenting tyder på det. Oslo lurte på hvordan det var med forsikringen,
men selv ikke Vår Herre forsikrer flytransport i Sør-Sudan. I stedet måtte vi
erstatte noen kuer som omkom i flystyrten. Bøndene skal uansett ha sitt - det være seg i Norge eller i Sør-Sudan!
ETTÅRSDAGEN

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar